"מה צריך כדי להתחיל עסק?

שלושה דברים פשוטים:

הכירו את המוצר שלכם טוב יותר מכל אחד אחר, הכירו את הלקוח שלכם, ותשוקה בוערת להצלחה."

 

-איש העסקים האמריקני דייב תומאס

 

כתבות שיעזרו לך לנהל נכון את העסק שלך

 

 

7 מפתחות לשותפות מוצלחת​

  לעסק שנוסד על ידי שותפים יש סיכוי גדול יותר להצליח ולצמוח במהירות.בצד היתרונות של שותפות עסקית קיימת חלוקת האחריות הכוללת לצד חלוקה בתפקידים ותחומי  האחריות.בצד החסרונות יש צורך להתמודד עם קונפליקטים בלתי נמנעים והשקעת משאבי זמן וכסף בתחזוקת השותפות.ישנן הרבה שותפויות שהצליחו, והן הצליחו בזכות 7 המפתחות לשותפות מוצלחת:    מודעות לעצמי –כל שותף מביא איתו יכולות ומשאבים לצד דברים שאינו חזק ובעל יכולת בהם.חשוב לכל שותף להבין מה הוא מביא לשותפות ומה אינו מביא לשותפות.חשוב להבין מה המניעים האמיתיים שלי להיות שותף בעסק זה, מה אני מצפה שהעסק יניב עבורי ותוך כמה זמן.חשוב לבחון איזה צורך מספק העסק עבורי. ככל שאני מודע לעצמי יותר וברור ביחס לצרכים, ליכולות ולחסרונות שלי, ולאן אני רוצה להגיע  יסייע לבנות מערכת יחסים מוצלחת עם השותפים שלי.אם אתה חושב שאתה לא בנוי לשותפות, או שאתה לא שחקן צוות, עדיף לא להכנס לשותפות מראש. מי השותפים שהכי מתאימים לי? –ככל שאני ברור ביחס למי השותפים שאני זקוק להם ומתאימים לי, כך גדל הסיכוי שאעשה את הבחירה הנכונה ולהצליח בשותפות.הנטייה הטבעית של אנשים היא להתחבר לאנשים הדומים לנו ולכן גם נוח לנו להיות ולעבוד איתם. רגישות והקשבה לאחר –כפי שאתה לומד להכיר את עצמך, נקודות הכח והתורפה, המניעים ודפוסי התקשורת, כך רצוי להקדיש את הזמן ללמוד מי השותפים שלך וללמוד את "המפה" הפנימית שלהם.אם כבר בשלב בניית השותפות אתה מזהה פערים גדולים מדי ואי התאמות בערכים ובתפיסות, רצוי לא לכונן את השותפות. אם מזהים פערים ואי התאמות כשהשותפות כבר קיימת, זה הזמן לקיים את הדיאלוג ולבנות את אמנת השותפים וליישר קו. יחסים –אם אתה מזהה קושי, מתח, וריבוי קונפליקטים בתוך השותפות, רצוי לטפל בהם כמה שיותר מהר וללא דיחוי. למרכיב היחסים יש משקל ביכולת לממש את הפוטנציאל של העסק וביכולת לשמור על אנשים טובים בתוך הארגון. שותפים לעסק הם האבא והאמא של העסק.  ציפיות הדדיות –לכל שותף יש ציפיות מהשותפים האחרים, ברמה של מחוייבות, תפקידים, עמידה ביעדים, דרכי תקשורת וקבלת החלטות. ברוב המקרים קיימת הערכה לא מדוייקת ביחס לציפיות של השותפים.אך כאשר מדובר בבנייה ופיתוח השותפות, הערכה לא מדוייקת באשר לציפיות השותפים, אינה מספקת. הציפיות ההדדיות חייבות להיות על השולחן בצורה ברורה, גלויה ומדוברת. חוזים משפטיים – לא מונעים סכסוכים וקונפליקטים.גם כאשר קיים חוזה משפטי הוא אינו מונע מלהגיע לבתי משפט ולהוצאות רבות ומיותרות בה כולם יוצאים מפסידים. אמנת שותפים – תהליך של בניית אמנת שותפים לוקח בחשבון את המרכיב הכה-חשוב של יחסים ובניית המנגנונים לשמירה ופיתוח היחסים.מעבר לכך, אמנת השותפים נוגעת בשלל הנושאים המרכיבים שותפות וכתובה בשפה ברורה ומובנת על ידי השותפים (בשונה מחוזה משפטי שלרוב מובן רק לעורכי הדין). לסיכום,מודעות לעצמי ולצרכים של השותפים שלי, זיהוי השותפים שהכי מתאימים כדי להקים ולנהל עסק, רגישות והקשבה לאחר, השקעה ביחסים, מיקוד ציפיות הדדיות, חוזים משפטיים לא חוסכים קונפליטים והגעה לבית משפט, וקיום תהליך בניית אמנת שותפים. הכותב: עופר ערד, יועץ ומאמן לשותפים ושותפויות, יועץ ארגוני לארגונים ומשפחות, מאמן-טיפולי למנהלים, מאמן-טיפולי לפרטים בצמתי חיים.   ​​

אם אין אני לי, המדינה לי? על חוק הפנסיה החדש לעצמאים​

   שלל תירוצים גורמים לנו לא להפריש לפנסיה, מתגלגלים מחודש לחודש? מחכים שההכנסות יגדלו? אבל לא שמים לב שהזמן אינו עוצר מלכת, והופ – אנחנו בני שישים בלי פנסיה. וכאן המדינה החליטה להתערב.החל מינואר 2017, חובת ההפרשה לפנסיה חלה על עצמאים בין הגילאים  21-60.שיעור ההפקדה לפנסיית חובה לעצמאים עומד על 4.45% על ההכנסה בגובה מחצית מהשכר הממוצע במשק, ועל 12.55% מסך ההכנסה מעל מחצית השכר הממוצע במשק. כמה צריך עצמאי להפריש לפנסיה מידי חודש?החובה להפרשה היא על הכנסה עד לגובה השכר הממוצע במשק.לדוגמא, כיום, השכר הממוצע הינו 9,673 ש"ח. עצמאי בעל הכנסה של  10000 ש"ח, יפריש על 4732 ש"ח הראשונים סכום של 207.68 ש"ח, על 4,732 ש"ח הנוספים יפקיד סך של 594 ש"ח.על יתרת ההכנסה, קרי,  536 ש"ח, הוא אינו מחוייב להפריש לפנסיה, אולם ניתן לבחור להפריש עד  16 אחוז מההכנסה השנתית, ועד לתקרה של 206,400 ש"ח.אז המדינה החליטה לקחת אחריות ומכריחה אותנו להפריש. לא נפריש לפנסיה? נקבל קנס. אבל עזבו רגע את הקנס. למה בכל זאת כדאי לנו לראות בכך משהו חיובי?  הפרשות לחסכון פנסיוני (פנסיה וקרן השתלמות) מקנות לנו הטבות ניכוי וזיכוי מס. הפרשה לפנסיה מפחיתה את ההכנסה החייבת במס ובתשלום לביטוח לאומי.במסגרת החיסכון הפנסיוני אנו יכולים לבטח את עצמנו באובדן כושר עבודה ובביטוח חיים, לדאוג לעצמנו ולמשפחה שלנו, ועל הדרך לקבל הטבות מס נוספות.המדינה נותנת לנו כסף, לא ניקח? הפקדה לקרן השתלמות פטורה ממס רווחי הון בתום 6 שנים, וגם כן מוכרת כהוצאה ומפחיתה את ההכנסה החייבת בתשלום מיסים. היכן לחסוך את כספי הפנסיה שיופרשו?כדי להתחיל לחסוך את כספי הפנסיה, יש צורך לפתוח קופת גמל עליהם כעמית עצמאי או קרן פנסיה מול סוכן הביטוח או דרך אחת מחברות הביטוח או קרנות הפנסיה. הטבת מס הכנסה וביטוח לאומיעד שכר של 60% מהשכר הממוצע במשק, 5900 שקל, ישלם העצמאי ביטוח לאומי 2.87% בלבד במקום 6.72% מהשכר. שכר מעל 60% מהשכר הממוצע, מעל 5900 ש"ח, ישלם העצמאי ביטוח לאומי 12.85% במקום 11.23%. ההפקדה מוכרת כהוצאה מלאה למס הכנסה, עד תקרת הכנסה חודשית של 17,400. מה קורה אם לא מפרישים לפנסיה?כאמור, חיסכון פנסיוני מעניק הטבות מס לחוסכים. עצמאי שלא יפקיד לפנסיה במסגרת פנסיית החובה, עלול להיקנס, כאשר גובה הקנס כיום הוא 500 שקלים. בעוד שהמדינה מחייבת אתכם לחסוך כ-8% מהשכר הממוצע לפנסיה, הרי את הטבות המס תקבלו עד תקרת הפקדות של 16% מהשכר. באילו מקרים ניתן למשוך את כספי הפנסיה?לא ניתן למשוך את כל הסכום שנצבר בקופה, אלא במקרים כגוון פשיטת רגל שבה תוכלו למשוך חלק מהסכום פטור ממס לפי נוסחה שקבע משרד האוצר וכמובן בהגיעכם לגיל פנסיה.     הכותב: ליאור פרץ, סוכן ביטוח ומנהל סיכונים משפחתיים  liorprz@gmail.com​

המהפכה של שוק הקמעונאות: הקמת אתר מכירות - איך תעשו את זה נכון?​

  בשלוש השנים האחרונות שוק המסחר המקוון בישראל צמח ב-25% כל שנה ושיעור הלקוחות הכפיל את עצמו. מחקר של חברת הייעוץ TASC בישראל מראה כי בחמש השנים הבאות יותר צרכנים יקנו באינטרנט, בתדירות גבוהה יותר ובכמויות גדולות יותר בהשוואה לצריכה הנוכחית​. שוק המזון המקוון בישראל הוא כבר היום הכי גדול מבין שאר קטגוריות המסחר. המניעים העיקריים שלנו לקניות של מזון באינטרנט, הם הנוחות והחיסכון בזמן. כיום צרכנים מבינים שהאינטרנט מאפשר להם להמיר את זמן הקניות המסורתי לזמן איכות אחר. משפחה יכולה לעשות הזמנה פשוטה של מצרכים דרך האינטרנט לפני שהם יוצאים מהעבודה, וכשהם מתחילים בהכנות לארוחת הערב, המשלוח כבר מגיע לפתח ביתם. השוק נמצא בצמיחה מתמדת וכבר היום לקוחות רבים עוברים מקניות פיזיות לרכישות באינטרנט. כשקניות באינטרנט הופכות לפתרון הנוח ביותר, יתרון הנוחות של הסופרים הקטנים נשחק. רשתות המזון הגדולות מרוויחות מהמסחר המקוון כיוון שעבור הלקוחות שלהן הפתרון הזה הוא יותר נוח. הסופרים הקטנים, שהיתרון הכי גדול שלהם הנה הנוחות, עלולים לראות זאת כאיום. אך למעשה, מדובר בהזדמנות. כיוון שלסופרים הקטנים, יש את מה שאין לרשתות הגדולות והם יתרונות כמו קרבה לבית, טריות, יחס אישי והיכרות, שהופכים לנכס של ממש כשאלו מגיעים לאינטרנט.    חברת יוניליוור, שרואה בקמעונאים הקטנים שותפים אמתיים וחלק בלתי נפרד מהמהפכה בשוק הקמעונאות, הקימה את Shopo.co.il במטרה לאפשר לכל סופר להקים אתר קניות בעלות מסובסדת, ולקבל ליווי ותמיכה לאורך כל התהליך תוך קבלת מעטפת שיווקית מקומית. שופו הינו מיזם משותף של יוניליוור וחברת Self-Point, אשר מעניקה שירותי הקמה ותחזוקה מקיפים של קטלוג המוצרים, כך שבעל הסופר השכונתי יוכל להמשיך בפעילות הרגילה בחנות מבלי להיות טרוד בתחזוקת האתר. יצאנו לשטח לדבר עם בעלי הסופרים שכבר הצטרפו למהפכה על מנת לקבל מהם טיפים מנצחים להקמת אתר מכירות באינטרנט. איך עושים את זה הכי טוב?  רפי ושירלי, סופר הנחלה בראשון לציון ותל אביבלפני כשנתיים הקימו רפי ושירלי את הסופר שלהם בשכונת הנחלה בראשון לציון, עיר מולדתה של שירלי. "התחלנו מאפס לחלוטין, בלי עזרה של אף אחד. נלחמנו בשיניים בבירוקרטיה ונתקלנו בהרבה מכשולים בדרך בתור עסק חדש. מההתחלה הבנו שבאיזשהו שלב נצטרך למכור גם באינטרנט, אבל חששנו מזה. לא רצינו לוותר על החנות שלנו שהקמנו באהבה גדולה. היום אני מבין שלמכור באינטרנט זה ממש כמו חנות נוספת. התרחבנו. זה חשוב שיהיה לך מישהו שילווה אותך בתהליך כי ככה מקפידים לצמוח תוך כדי שמירה על החנות שלך. שופו גם ליוו אותנו מההתחלה וגם כל הזמן חושבים איך אפשר לשפר את התהליך. הם שותפים עסקיים שלנו לכל דבר, גם מבחינה טכנולוגית, גם מבחינה שיווקית וגם מבחינת חשיבה קדימה".  הנה הטיפים שלי:שירות מעל הכל – תמיד ידענו שאנחנו רוצים לתת שירות מצוין. כשהתחלנו למכור באינטרנט, מהר מאד הבנו שכדי להתחרות בגדולים המפתח הוא לתת שירות הכי טוב שאתה יכול. אנחנו נותנים משלוחים חינם, מגיעים ללקוח תוך שעות בודדות ומקפידים לבחור את הפירות והירקות באיכות הכי גבוהה למשלוחים. התוצאות בשטח מדברות בעד עצמן, הלקוחות מעריכים את זה וממשיכים להזמין באתר. חיבור לקהילה – מעבר למעטפת הפרסומית של שופו, השיווק שעבד לנו ממש טוב הוא מפה לאוזן. הלקוחות המרוצים סיפרו לחבריהם וכך הגדלנו את מאגר הלקוחות שלנו. הדרך הנכונה לעשות את זה היא להתחיל מבפנים החוצה – פנינו ללקוחות שכבר קונים בחנות ומכירים אותנו והם הפיצו את הבשורה למעגלים חדשים. אחר כך האתר של שופו אפשר לנו לבנות קהילה מהלקוחות הקיימים, להקים מועדון לקוחות ולהוציא הודעות משותפות ללקוחותינו ששימרו את הקהילה.  יורי, הבזאר הרוסי באריאל לפני 14 שנה החליטו זוג החברים, יורי ועמנואל, לאסוף את ההון העצמי שלהם, ולרכוש ציוד בסיסי להקמת סופרמרקט באריאל. בכל שנה שחלפה הם השקיעו מחדש בפיתוחו. היום, הבזאר הרוסי היא חנות הדליקטסים הגדולה באריאל ונותנת מענה לא רק לתושבי העיר אלא גם מחוצה לה. "ברגע ששמתי לב שיותר ויותר לקוחות מחוץ לאריאל התחילו להגיע לחנות היה לי ברור שעם התפתחות הטכנולוגיה הצעד הבא הוא קניות אינטרנטיות - פתרון נוח וזמין ללקוחות מחוץ וגם בתוך העיר" מספר יורי. ב-Shopo.co.il אנחנו יכולים לתת להם את אותו השירות וגם ולחסוך להם זמן יקר. כשיוניליוור הציעו לנו להצטרף לשופו בעלות מסובסדת וגם ללוות אותנו בתהליך, קפצנו על ההזדמנות. ההתחלה אכן לא קלה, אבל עם ליווי נכון והעצות המתאימות, כל בעל מכולת יכול לעבור לאינטרנט". הנה הטיפים שלי:שקיפות - כאשר מקימים אתר אינטרנט חשבו לוודא שהמוצרים, המחירים והמבצעים בחנות זהים למוצרים באתר. באופן הזה אנו יוצרים שקיפות אצל הלקוחות שלנו ויוצרים אצלם חוויה זהה לקניה בחנות. ב-shopo.co.il  טכנולוגיה של התממשקות ישירות לקופה וסריקה של כל המוצרים פעמיים ביום כך שהמלאי, המחירים והמצבעים נשארים מעודכנים ואני לא צריך לדאוג מזה.תהיו שם בהתחלה – כאשר אתם מתנהלים עם לקוחות קיימים שלכם, יכול להיות שהם לא יהיו מורגלים לקנות באינטרנט ויחששו בהתחלה. תסייעו להם בצעדים הראשוניים ברכישות, תעזרו להם להוריד את האפליקציה בחנות ותעזרו להם הזמנה הראשונה. דרך נוספת היא לתת הטבה משמעותית ברכישה באתר (משלוח מתנה, קופון זיכוי לקניה ראשונה כו') אשר ייעזרו לייצר את הקניה הראשונה ומשם הם יישארו אתכם לשנים.  ענית, סופר חפר אזור תעשיה בחן / זמר"לפני 20 שנה הקמנו סופר שכונתי כשמטרתנו הייתה לתת שירות לתושבי היישוב והסביבה הקרובה. כולנו משפחה כאן ביישוב. בשנה האחרונה החלטנו לפרוץ קדימה ולהתרחב. יחד עם מעבר לשטח יותר גדול, והידיעה כי קניה באינטרנט הפכה לשגרה בקרב הציבור, זה היה חלק טבעי מהקמת הסופר החדש. אנחנו רוצים לתת לכל מי שאין לו זמן, שאינו נייד, שאינו גר בקרבת הסופר ושעדיין רוצה ליהנות מאיכות גבוהה של מוצרים, שירות אדיב ומשלוח מהיר, את היכולת להשתמש בשרותינו. המטרה היא להיות זמינים ונוחים לכולם, גם ליישובים וערים סמוכות, גם למגזר הערבי. אתר של סופר שונה מאתרים של עסקים קטנים אחרים. על מנת שהאתר יהיה נח ואיכותי  נדרשת תחזוקה רבה ומערכת תמיכה טובה ועל כן צריך לפנות למי שמתמחה בזה, אין אפס. צריך ליווי ותמיכה". הנה הטיפים שלי:שיווק ברשתות חברתיות – השיווק שעבד לנו הכי טוב באינטרנט הוא ברשתות החברתיות – פייסבוק, אינסטגרם, וכו'... פירסמנו את האתר בעמודים וקבוצות פייסבוק של מושבים באזור וכך יצרנו חשיפה לאתר. אנחנו מבינים שחלק גדול מקהל שגולש ברשתות החברתיות הוא קהל היעד המתאים לנו ולכן הפרסום בפייסבוק פשוט עובד.תפעול פשוט – אחד האתגרים הגדולים במכירה באינטרנט הוא ליקוט יעיל של ההזמנות. הפלטפורמה של shopo.co.il מקלה עלינו מאד בנושא הלוגיסטי באמצעות שלושה דברים: סריקת המוצרים באמצעות סורק נייד – מונעת טעויות שעולות הרבה כסף וזמן וחוסכת מעבר בקופה, מיפוי של המדפים בחנות – מאפשר לבעל הסופר ללכת במסלול היעיל ביותר ולחסך זמן יקר. שימוש במערכת הניהול של האתר – מאפשר לנו לבצע מעקב על ההזמנות שנכנסות ווידוא שהכול מסופק בזמן.    **כל הנתונים נלקחו ממחקר של חברת הייעוץ TASCלפרטים, אמיתי: 052-9240677​

עשה ואל תעשה- כך תסדרו את המדפים בחנות

​מיקום הפריטים על בחנות ובמדפים אינו מקרי ויש לו חשיבות רבה. אילו מוצרים כדאי למקם ליד הקופה, למה מותגים של החנות צריכים להיות במדף התחתון ועוד בכתבה לפניכם.   "אני רק צריך לעצור במכולת כדי לקנות כמה דברים".  זה מה שרוב הלקוחות אומרים לפני שהם נכנסים למכולת, אך שעה לאחר מכן, הם עדיין שם עם עגלת קניות מלאה וממתינים בקופה. לפי הספר ״למה אנחנו קונים: מדע הקניות״ מאת פאקו אנדרהיל,  שני שלישים מהמצרכים שאנו קונים בסופרמרקט - לא הייתה לנו שום כוונה לקנות. סופרמרקטים לא רק מסתמכים על ההתנהגות הזו, הם מעודדים אותה.איך? באמצעות מבנה ועיצוב החנות - מהתצוגה ליד הכניסה, למקרר מוצרי החלב שבסוף החנות  ולממתקים שליד הקופה - במטרה לעורר את הדחף לקנות.  קמעונאים רבים מבינים שיש חשיבות רבה לתכנון מבנה החנות על מנת לעודד צרכנים לבצע רכישה.קבוצות מיקוד, נתוני מכירות ופסיכולוגיה כללית סייעו למנהלים להבין הרגלי קונים, אשר הובילו לגיבוש תוכניות אפקטיביות לעיצוב החנות ופריסת המדפים.מכולות רבות משתמשות באותם עקרונות פריסה בסיסיים כדי ליצור זרימה כללית ורצף מסוים בחנות שלהם שיבטיחו שהלקוחות ינועו ביעילות דרך המעברים ועד הקופה. הפסיכולוגיה של הקונים לא רק מתמקדת במבנה החנות; לדרך בה מסודרים המוצרים על המדפים גם יש השפעה עצומה על הרגלי הקנייה של הקונה.  אז מה הם עקרונות סידור החנות ופריסת המדפים?הנה טיפים מועילים לסידור החנות שלך: פרחיםמיקום: ממש בכניסה.למה: ממש כמו שדבורים נמשכות אליהם, כך גם בני אדם. פרחים יכולים לשפר את הדימוי של החנות. כשהצרכנים נכנסים לחנות הם מיד נתקים במשהו יפה, מריח נהדר, ונותן תחושה של טריות. ירקות ופירותמיקום: מיד אחרי הפרחים.למה: חנויות צריכות לתקשר לקונים שהירקות והפירות טריים, כדי למשוך אותם להיכנס פנימה לתוך החנות. אם הירקות והפירות אינם טריים, אנשים לא יקנו כלום. מאפיםמיקום: בפינה שמעבר לכניסה.למה: הריח הטוב של המאפים מעורר אצל הקונים תחושת רעב. כשהם הולכים בעקבות הריח ומתקרבים למאפייה הם כבר ממש בתוך החנות, והרעב יעודד אותם לקנות יותר.מוצרים לקנייה מהירה (חלב, מים מינרליים, חטיפים)מיקום: ליד הכניסה.למה: כדי שיוכלו להתחרות עם חנויות הנוחות, סופרמרקטים החלו להוסיף מקטעים בקידמת החנות לפריטים לקנייה מהירה. זו דרך טובה לתת מענה למגוון צרכנים, כאשר חלקם תופסים את ההזדמנות לקנות מוצר או שניים נוספים שנזכרו שהם צריכים. תצוגות מזון (הדגמות בישול, טעימות חינם)מיקום: צמוד לאחד הקירות החיצוניים.למה: תחנות הטעימה מאטות את הקונים, הן גורמות להם לעצור ולעמוד, ובכך גם להסתכל מסביב. כשהם נמצאים במיקום שמאפשר להם להשקיף על שאר המעברים בחנות הם יכולים להיזכר בפריטים ששכחו להוסיף לעגלה. מוצרי חלב, ביצים ובשרמיקום: לאורך הקיר האחורי של החנות.למה: חנויות בדרך כלל שמות את הפריטים האלה באיזור הרחוק ביותר של החנות כדי לחשוף את הלקוחות לכמות מקסימלית של מוצרים בדרך. קניות אימפולסיביות (ממתקים, מגזינים, וכו')מיקום: ליד הקופה, מיד לפני היציאה.למה: לפי אנרהיל, אזור הקופות הוא האזור הכי רווחי בחנות, מפני שזמן ההמתנה הופך להיות חלק מהקנייה עצמה. סידור מדפים מדף עליוןמה למקם בו: מותגים קטנים יותר, מותגים אזוריים, מותגי גורמה.למה: אלו מוצרים נישתיים שבדרך כלל יחודיים לחנות שלכם. הפריטים הבלעדיים הללו הם אלו שקובעים את הטון לפריסת המדף, ועוזרים לחנות מסוימת לבלוט על פני אחרים. מרכז המטרה (המדפים השני והשלישי מלמעלה)מה למקם בהם: המוצרים הנמכרים ביותר של המותגים המובילים.למה: המותגים הנמכרים ביותר הם תמיד אלו שנמצאים במדפים המרכזיים, מולך הלקוח ובמרכז, ממש בקו הראייה שלו. זהו המיקום הטוב ביותר, והיצרנים צריכים לשלם על זה. אין שום תועלת עבור הסופרמרקט להציג ללקוחות את המחיר הנמוך ביותר במקום היעיל ביותר. כאן לרוב הלקוח יראה פריטים במחיר גבוה יותר. המותגים המשניים מקווים להפיק תועלת מכך שהם ממוקמים על המדף ליד המנהיגים. מדף בגובה עיני ילדמה למקם בו: מוצרים שעשויים למשוך ילדים.       למה: מפני שבגובה זה, ילדים יכולים להגיב למה שהם רואים ולהושיט יד למוצר. מחקרים מצאו שכאשר ילדים מתלווים לקניות, סכום הקנייה יעלה ב-10% עד 40%. מדף תחתוןמה למקם בו: מותגים של החנות או מותגים פרטיים.למה: מותגי החנות ממוקמים על המדפים התחתונים, לרוב המדפים הרביעי והחמישי, כי הלקוחות שקונים את מותגי החנויות תמיד יודעים לחפש אותם.​

עולם העבודה העתידי- מי יעשה את העבודה?

​ כשמתבוננים בתהליך העובר על עולם הקניות, החנויות, הקמעונאות, הכתובת כבר על הקיר. קחו למשל את מה שקרה לקופה בסופר. פעם, הקופאי בסופר היה צריך לזכור את קוד המוצר. אז הגיע הסורק ותפקידו של הקופאי התכנס לתנועה הזו, שבה הוא מעביר את הבר-קוד של המוצר מול הסורק. ואז הבין מישהו שאת התנועה הזו גם אנחנו יכולים לעשות, והעמיד בקצה של הסופר מכונות לשימוש עצמי, כדי שנוציא את עצמנו מהחנות. ובמקום קופאי, שמו שם בודק לוודא שאנחנו אכן משלמים. אבל הטכנולוגיה לא שוקטת לרגע וגם לא היכולת של האדם לשאול שאלות לגבי הקיים וההזדמנות לשנות אותו. אז בשביל מה בעצם צריך קופה בקצה של הסופר? לפני כמה חודשים פתחה אמזון  בסיאטל בה אתם יכולים לעשות בדיוק את מה שלימדו אתכם לא לעשות, להוריד מוצר מהמדף, להכניס לתיק ולצאת. איך? כי אמזון הרי מכירה אתכם, יודעת איפה אתם גרים, מכירה את פרטי התשלום שלכם. אז בחנות הזו בודקים דווקא בכניסה שאתם אכן מוכרים ואת כל השאר עושות המצלמות והסנסורים אשר רואים כל דבר שלקחתם. החשבון? הוא כבר ירד לכם בכרטיס האשראי כשיצאתם. אמזון, למי שלא שם לב, רכשה לא מכבר את רשת חנויות הטבע Whole Food Market.  הטור של היום מתבונן בשינויים העוברים על עולם הקמעונאות והשלכתם על עבודה ועובדים. בארה"ב  בזמן האחרון בתדירות גוברת והולכת על התפוררות של ענף הקמעונאות הפיזי. המספרים בארה"ב, ארץ הקניות והקניונים, מדהימים. השנה כבר היו יותר פשיטות רגל בתחום זה מאשר בכל השנה שעברה. נתוני התעסוקה בענף יורדים באופן מתמיד, בחנויות הכל-בו בלבד הורידו מעל 100,000 משרות בחצי שנה (!). באופן כללי, בחנויות הכל בו מעסיקים היום שליש מכמות העובדים שעבדו בהם בשנת 2001, והירידה הזו בכמות המשרות היא פי 18 מאבדן המשרות במכרות הפחם בתקופה המקבילה. הניו יורק טיימס הוציא באפריל השנה  על מה שהוא קרא קניוני הזומבי הריקים, ומולם מחסני הענק העמוסים בציוד ועובדים וכן, גם ברובוטים, של ענקיות המכירות ברשת. לא, לא מדובר כאן במיתון עמוק שכן התל"ג בארה"ב צומח כבר 8 שנים ברציפות, הציבור ממשיך להוציא כסף בחנויות והאבטלה מתחת ל 5%. ולמרות זאת, אפילו בעיר ניו יורק עצמה צונחים מספרי התעסוקה בענף הקמעונאות כבר 3 שנים ברציפות. אפשר כבר לראות אזכור למה שנקרא  והשבוע בארה"ב יצרה הכלכלה החדשה בפעם הראשונה מספר משרות זהה בתחום המחסנים וההובלה כמו בענף הקמעונאות כולו.   מכונה במקום מנהל חשבונות בודק את השאלה מה יקרה לענף הקמעונאות כשהטכנולוגיות החדשות הקיימות כבר היום ייכנסו אליו במלואן. על פי ה World Economic Forum יש כאן סיכון ל 30-50% מהעובדים בענף. בארה"ב מדובר בסכנת אוטומציה של כ 7.5 מיליון משרות. אנחנו שומעים הרבה על אבדן המשרות בתעשיות היצרניות והתוצאות הקשות של סגירת מפעלים על אזורים ואוכלוסיות אבל חשוב להבין שמזה 15 שנים יש יותר עובדים בקמעונאות מאשר בייצור. בקמעונאות מועסקים כיום כ 10% משוק העבודה האמריקאי ולכן ההשלכות כאן גדולות אפילו יותר. יש כמה סיבות לשינוי בענף. קודם כל הסחר ברשת שצמח בחמש השנים האחרונות באופן משמעותי ומהווה היום יותר מ 8% מהמסחר בארה"ב כשאמזון מהווה 43% מהמספר הזה. המעבר לרכישות ברשת נותן לצרכנים מחירים נמוכים יותר ושקיפות ובכך גם מייצר לחץ על שורת הרווח של הקמעונאים. במקביל אפשר לראות לחץ כלפי מטה על השכר בענף ורבים מהעובדים בו מרוויחים שכר מינימום. אין פלא אם כך שנראה כאן נטייה גבוהה להחדרת טכנולוגיות ואוטומציה, וזאת בכדי להגביר את נוחות הרכישה ואת היקף העסקים ובמקביל להוריד את עלויות השכר. ענקית הקמעונות  החליפה בתקופה האחרונה עובדים באוטומציה והכניסה סוגים שונים של טכנולוגיה אל תוך החנויות. מנהלי החשבונות הוחלפו אם התקנת מכונות  כמעט בכל 4700 החנויות. מדובר בסוג של כספת חכמה שאוספת את הכסף מהקופות ובאופן אוטומטי מפקידה אותו תוך שהיא גם מתחזקת את החשבונות של החנות בכך שהיא סופרת את הכסף ומשווה את ההפקדות לרישומי המכירות. המערכת הזו החליפה אלפי עובדים, אבל רק כ 500 מהם עזבו בעוד השאר הועברו מתפקידים לוגיסטיים משרדיים לתפקידי שירות. בוולמארט אומרים שהרשת נסמכת על העובדים לקיים את המגע האנושי עם הלקוחות ולכן תפקיד העובד המקבל את פני הלקוחות ומשרת אותו תמיד יהיה שם אם כי גם הוא ישתנה עם ההתפתחויות הטכנולוגיות. בחנויות כבר יש עמדות עם סורקים אלקטרוניים בשביל לספק מידע על מוצרים והעובדים האנושיים מצופים להסתובב בכדי לעזור בשאלות שהעמדות לא יכולות לטפל בהן וגם להאניש את חווית הקניה. אבל וולמארט לא עוצרת כאן והיא הגישה בקשה לפטנט לתכנת זיהוי פנים שתוכל לזהות את הרוכש ולעשות שימוש במידע ביומטרי שידע מתי הוא לא מרוצה. הרעיון כאן הוא שהמערכת תזהה אזורים בעייתיים שבהם חווית הקניה של הלקוח שלילית ותעשה שימוש במידע לשפר את האופן שבו נותנים באזורים אלה מענה טכנולוגי או אנושי. אגב, כבר היום יש בוולמארט 15% פחות עובדים לכל מטר רבוע של חנות ביחס למה שהיה שם לפני עשור. משחק הכוחות הזה, בין החנויות הפיזיות לבין הרשת רק ילך ויעצים ככל שהטכנולוגיה תסיר יותר ויותר חסמים. שכן חוויות הקניות היא בעצם חוויה חושית, שכוללת לגעת, להרגיש, למדוד, להתייעץ. ואם בחנויות הפיזיות ראינו את זה בא לידי ביטוי במעבר של תפקידים אנושיים מלוגיסטיקה ומענה על שאלות פשוטות לשירות לקוחות על הרצפה, אפשר לראות גם בעולם הרכישות שברשת סימנים לכך שהוא מנסה להתמודד עם הקושי לשכפל את חוויית הקניה הזו מרחוק.  מיולי השנה כבר מתבוננים על עולם קמעונאות ללא חנויות ואיך הטכנולוגיות החדשות מולידות מודלים של "חנות-בית", שילוב בין היתרונות של החנות הפיזית עם הנוחות של הבית. אמזון הפעילה את שירות , שהופך את חדר השינה לתא המדידה בכך שהחנות ברשת מאפשרת הזמנה של מספר פריטים, כולל אותו פריט במידה נוספת, למספר ימים ללא עלות של משלוח הלוך וחזור. שירות , מאפשר לנשים ללוות בגד למספר ימים כולל מידה נוספת חינם, כדי לוודא שיתאים. זה לגבי בגדים, אבל יש גם התפתחויות ביכולת "למדוד" בבית מוצרים נוספים, אפילו רהיטים ואיפור, בעזרת טכנולוגיות של מציאות רבודה. לעשות שימוש בטכנולוגיית המציאות הרבודה לראות איך יראו הפריטים מהחנות אצלנו בתוך הבית. וחנות היופי Sephora הוציאה אפליקציה  שמאפשרת ללקוחות להעלות תמונה שלהם ולבחון עליה צבעי איפור שונים לפני הרכישה המקוונת. ככל שנכנס יותר לעולם שאוסף עלינו מידע ולומד לעבד אותו, נגלה שגם החוויות וגם הציפיות שלנו ישתנו ובמקום ללכת לקניות הקניות יגיעו אלינו ברגע שנזדקק להן. וכמו בכל עולם עבודה הנובע ממהפכות כאלה, יהיו כאן גם השלכות על תפקידים שייעלמו, פערים שיגדלו, והזדמנויות חדשות שייווצרו עבור מי שידע לנצל אותן. ​ 

קמעונאי מדבר מהשטח - קופה רושמת בראיון מיוחד

 בוריס אובסניקוב, מנהל את הסניף החדש והגדול של כלבו אחים סמארה שנמצא בשפרעםהאחים סמארה התחילו מדוכן פלאפל בשפרעם, הם הקימו את המכולת הראשונה בעיר. מנהלים את העסק שלושה אחים, מוריס נאביל ופארד. הסופר משלב חוויה של מזון וגם חוויה של מוצרי חשמל. זה לא מובן מאליו, זה בסגנון של קוסטקו האמריקאית שמשלב בין הדברים יחד. כל אח אחראי על תחום אחר בניהול ובסחר של הדברים ואני מנהל להם את העסק.מיהו קהל הלקוחות שלך?כולם מגיעים. מגיעים מישובי משגב, עדי הרדוף, מהקריות-  קרית אתא מוצקין ביאליק, מאזור חיפה, ורדיה, הכרמל. מיועד לכל העדות והמגזרים, אנחנו מתאימים את עצמנו לכל החגים של כל העדות, גם יהודים גם מוסלמים.מתי נפתחה החנות?הסניף  הראשון  נפתח ב-1974 , גודלו 2,500 מ"ר. הסניף השני, הגדול יותר, (4,500 מ"ר) נפתח לפני שנה וחצי, אני הקמתי אותו. לפני כן ניהלתי סניף של שופרסל שם עבדתי 15 שנה.איך אתה משווק את העסק שלך לצרכנים?פרסום קבוע בכל העיתונים של אזור הצפון, גם במגזר היהודי וגם בערבי. אנחנו קבוע ברדיו חיפה וברדיו הצפון 104.5, עושים שלטי חוצות בצמתים המרכזיים וגם פליירים שאנחנו מחלקים לבתי עסק בסביבה הקרובה והרחוקה.  יש לנו צוות שיוצא לחלק לבתים וללקוחות מזדמנים.אילו מבצעים אתה עושה בחנות והאם הם מצליחים?כל חודש אנחנו עושים מבצעים, משתדלים להיות הכי זולים בסביבה. בנובמבר -דצמבר חגגנו שנה לחנות ועשינו 1+1 כמעט על כל החנות. זה הלך מצוין. בינואר עשינו מוצר שני בשקל. גם זה עשה הד מאוד גדול. אנשים הגיעו מנהריה מכרמיאל כי שמעו ש"האגיס" השני בשקל.האם אתה מרוצה מהתנהלות החברות מולך?יש לנו שיתוף מאוד גדול וטוב מול הספקים. יש הבנה הדדית מה הצרכים שלנו לקידום העסק, בהתחשב בצרכים של החברות לקידום מוצרים חדשים שלהם.אילו תכניות יש לך בשביל העסק לעתיד?השאיפה שייכנס אלינו יותר אנשים מהמגזר היהודי ויכיר את העיר שפרעם, כי זה עדיין נתפס כמקום שפחות נכנסים אליו. במגזר הערבי יותר באים כי מכירים את משפחת סמארה. הייתי רוצה שאנשים יהפכו את החנות הזאת לחנות הבית שלהם ולא שיגיעו רק בעקבות מבצעים שאנחנו עושים.האם יש שינוי בהרגלי הקנייה של הלקוחות לעומת מה שהיה לפני שלוש או חמש שנים?כן. אני רואה שהיום הלקוחות יותר מחושבים ובאים בידיעה שהם יודעים בדיוק מה שהם צריכים ולא מתפזרים וקונים כמו פעם. כל הנושא של הכלכלה במדינה לא מוסיף.למה אתה מצפה מהספקים שלך בנוסף, מה חסר לך?מצפים לשיתוף פעולה ולמנף את המכירות כמה שיותר. זה win win - אם הספק מצליח אז אנחנו נצליח. המטרה זה הצלחה משותפת של שני הצדדים.האם חשוב לך לקבל יותר מידע (באמצעות קופה רושמת) על המוצרים שבהשקה, כמו: מה מיוחד בו? מי קהל היעד? תוצאות סקר טעימות? מה אומרים קמעונאים אחרים על המוצר? האם ישנם אביזרי נראות?כן בהחלט. כשחברות וספקים עושים השקה למוצרים –הם רק שולחים את המוצרים בלי פירוט והסברים למי זה מיועד, מה צריך לעשות למי למכור ואיך... לדעתי, הקמעונאי שמוכר צריך להבין ולקבל את המידע על המוצרים שהוא  מקבל על מנת להעביר אותו הלאה ללקוחות ולהצליח למכור.האם יסייע לך לקבל מידע זה דרך קופה רושמת?בוודאי, זה מידע חשוב שיעזור לנו להבין איך למכור יותר טוב.האם אתה תולה את אביזרי הנראות שאתה מקבל לחנות? האם זה משפיע על הקונים שלך?בטח! למשל אסם משיקה חטיפים חדשים, אז הם הביאו כובשי מדף, הביאו סטנדים  - אמצעי נראות זה מקדם את המוצרים. זה נותן ללקוח לחוות את המוצר החדש ולנסות אותו.אילו טיפים אתה יכול לתת לקמעונאים אחרים?אם מציבים מטרה ורוצים להגיע אליה, הכל אפשרי.נגיד פה אצלנו, היו  הרבה רשתות שניסו לפתוח סופר ולא הצליחו. גם בגלל שהם לא השקיעו בניקיון, בנראות ובהתנהלות עסקית חכמה. כשהאחים סמארה קנו פה אנשים הרימו גבה, כי זה מקום כושל. אבל כשמציבים את היעד מגיעים למטרה.  בתמונה בוריס אובסניקוב "אחים סמארה" , שפרעם   ​ ​

...
...

אתר הקמעונאות של ישראל​

03-5357669​​

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת

GlobalEx         טל: 03-6760602

ת.ד. 7639, רמת גן מיקוד 52176

צור קשר 

 

שלח

שם:

שדה חובה

תודה רבה!

הטופס נשלח בהצלחה.

 

אימייל:

שדה חובה

טלפון:

שדה חובה

נושא הפנייה:

שדה חובה

תוכן הפנייה:

שדה חובה

בואו לקפה

 

אור יהודה המסגר 6

פייסבוק

 

בואו להתעדכן בחדשות ופרסומים או סתם לשתף אותנו במידע

כתבו לנו

 

כתובת למשלוח - ת.ד 6308 גני יהודה​kupa@kupa.co.il

התקשרו

 

03-5357669

054-5555090

Site by Armadil    |    כל הזכויות שמורות לקופה רושמת